2021. már 07.

#maradjotthon vol. 2. avagy eltelt egy év...

írta: lilmama
#maradjotthon vol. 2. avagy eltelt egy év...

woman-3711719_1920.jpg

Vicces, el is felejtettem, hogy az utolsó bejegyzésem témája is a karantén volt. Nem, igazából nem vicces, hiszen eltelt egy év, és megint itthon vagyunk az összes gyerekkel, ahogy ti is. Mára azt hiszem okosabb, rutinosabb, lazább, és jóval fáradtabb is vagyok, mint amikor elkezdődött ez az egész. Mégis arra gondoltam, összeszedem egy bejegyzésbe azokat az apróságokat, amivel könnyebben túléljük ezt a négy hetet. Ugye csak ennyi lesz, ugye, ugye ugye???

Tartsuk a napirendet

Nem könnyű tartalmasan ilyen sok időt itthon tölteni a gyerekekkel, de számomra van egy nagy előnye. Engem nagyon stresszel a reggeli rohanás. Igazából mindenféle rohanás és határidő a frászt hozza rám. Épp ezért imádom ebben az időszakban azt, hogy nyugodtabbak, lassabbak a reggelek. Megreggelizünk, nem kell felvernem a fiúkat fél 7-kor, pláne mert megteszi helyettem a húguk, nem pattogtatom őket, hogy öltözzenek.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy elúszik a nap. Az online órák miatt ez nem is lenne lehetséges, hiszen 9-től vagy 10-től Nimródnak ott kell ülnie majd a gép előtt. Ovis gyerekekkel viszont könnyebb elengedni a megszokott napirendet. Nem érdemes, mert neki is, és neked is ad egy keretet, amihez tarthatjátok magatokat. Így tervezhetőbbé válnak a napok, és őszintén szólva, jól esik ha látod a végét, nem?

Beszéljünk a gyerekekkel nyíltan a helyzetről

Nem a vírusra gondolok, arról hallanak eleget. Arról beszélgessünk velük, hogy ez most erőt próbáló helyzet mindenkinek. Ti megtesztek mindent, hogy jó legyen itthon lenni, kérjétek meg őket, hogy ők is segítsenek. Nem nagy dolgokkal. Nálunk már a két éves is elviszi a mosogatóig evés után a kis műanyag tányérját. Már az ovisok is tudnak maguknak vizet tölteni, fel tudják venni a pizsamájukat, vagy oda tudnak vinni neked ezt-azt, ha kéred. Egy iskolás meg főleg. Nálunk például a fiúk fertőtlenítik a kilincseket, és a kertben is segítenek, vagy ha épp Annát le kell foglalni. Ez nekik is sikerélmény, és neked is segítség.

Túlélésre játszom, nincsenek elveim

A gyereknevelésnek hangzatos elvekkel indulunk neki mindannyian. Nekem minél több gyerekem lett, annál kevesebbet tartottam meg a régi elképzeléseimből. Vagy nem akartam, vagy egyszerűen nem jutott rá energia. Ez most egy olyan helyzet, ahol sokszor könnyebb, ha nem erőlködsz.

 

Ma, amikor elmentem vásárolni, vettem egy jó adag nasit és édességet. Gumicukrot, ropit, csokit. Mert tudom hogy kérni fogják. És örülni fognak, hogy mindig akad valami az almáriumban. Tudom, cukor, tudom, egészségtelen, tudom... de nekik is jár egy kis könnyítés ezekben a napokban.

 

A tévénézésen sem fogom izgatni magam. A tabletezést nem szeretem, de annak kialakult menete van, csak addig lehet náluk amíg Anna alszik ebéd után, mert csak így maradnak csendben. Ez van, imádjuk ha van egy másfél óra nyugi a házban. 

Engedd meg magadnak, hogy kiakadj

Nincs olyan ember, pláne anyuka, akinek az idegrendszerét ne tépázta volna meg az utóbbi egy év. Mikor azt hittük, hogy jobb lesz, megint a nyakunkba szakadt az ég. Nem kell mindig tartani magad. A gyerekek előtt sem. Én egyébként is érzékeny vagyok, de a kicsiknek is látni kell, hogy nem vagy robot.

Igen, gyakrabban emelem fel a hangom velük szemben, és a férjem is. Sőt, még sírni is szoktam néha, ha már sok a jóból. Aztán megbeszéljük, hogy bizony, elfáradtunk. Bocsánatot kérünk, és tényleg igyekszünk türelmesnek lenni. Sokszor megy, de van hogy nem. 

Nekik is engedd meg, hogy kiakadjanak

A tavalyi karantén végére azt hittem hogy a fiúk kinyírják egymást. Semmi másból nem állt a napjuk, mint hogy egymást cseszegették. Akinek több gyereke vagy testvére van, az tudja, hogy ez idegtépő tud lenni. Viszont nyilván ennek oka van.

A gyerekeknek is nehéz a bezártság. Hiányzik a megszokott rendszer, ami a számukra a biztonságot jelenti. Hallják a hírfoszlányokat, vagy épp tudják, hogy beteg az óvónéni, vagy az osztálytársuk. Látják, hogy anya és apa feszültebbek, és ez elbizonytalanítja őket. Ezért is fontos a nyílt beszélgetés. 

Lazulj el, még ha csak percekre is

Dübörög a mókuskerék, mennek a napok, és van, hogy azt sem tudom hol vagyok én ebben a rendszerben. Na jó, tudom, én vagyok a motorja. És a motornak menni kell. Épp ezért meg kell néha pihenni. Van, hogy zenét hallgatok a fél fülemben miközben főzök, vagy leülök a gyerekekkel mesét nézni.

Az esték a munkáé lesznek, már előre látom, ezért napközben kell csennem egy-két percet magamnak. Szerencsére van kertünk, amire jó nagy teraszajtó nyílik. Van, hogy a srácok kiviszik Annát magukkal a trambulinba. Látom őket, de közben csend van, és kicsit kapcsolgathatom a tévét, vagy ihatok egy kávét. Agyilag sajnos manapság ennyi telik.

Optimalizáld a főzést

Ahol gyerekek vannak, ott fontos kérdés a "Mi legyen az ebéd?". Mikor már harmadik napja hallod hogy "Nem tudom., Azt nem szeretem.", akkor azért el tud szakadni a cérna. Úgy döntöttem, hogy most nem rendeljük az ételt, inkább előre dolgozom. Mi az amit tuti megesznek? Bolognai, csirkepörkölt, fasírt, paradicsomleves...

Főztem egy nagy adag bolognai szószt és két adagban lefagyasztottam. Ez négy napi ebéd a 30-ból. Tettem a mélyhűtőbe egy nagy adag csirkecombfilét, és sütöttem két-háromnapnyi fasírtot. Ha nincs időd, vagy nincs ideged főzni, akkor rendeld az ételt. Nem kell megőrülni. Túlélni kell, lehetőleg úgy, hogy senki ne kapjon krónikus idegbajt. Ha a motor elfárad, akkor köhög az egész rendszer.

Találd meg a pozitív oldalát a helyzetnek

Elismerem, nem könnyű. Főleg ha több gyereket kell lefoglalnod úgy, hogy közben dolgozol. Viszont az otthonlét jó lehetőségeket is rejt magában. Próbálj ki egy úgy hajszínt. Ha nem jön be, nem látja senki, simán újrafestheted. Ha régóta tervezed mondjuk a mosható pelenka tesztelését, azt is be lehet iktatni. Kevesebbet jártok el otthonról, több időd lesz kísérletezni vele.

Vagy például tesztelhetsz környezetbarát menstruációs eszközöket. Otthon nem kell tartanod a kellemetlen helyzetektől, és ha beválik az intimkehely, a mosható betét vagy a menstruációs bugyi, egy csomó pénzt megspórolhatsz a továbbiakban. Ráadásul a Földet is óvod. Kezdj el futni. Vagy csak sétálj minden nap egy nagyot, ha teheted, akkor egyedül. Ez a testednek és a lelkednek egyaránt jót tesz, semmibe nem kerül, és talán nem is hinnéd mennyire fontos.

Kérj és fogadj el segítséget

Ne légy mártír. Senkinek nem teszel jót vele. Ha nem bírod, ha sok, ha kiakadtál, akkor kommunikáld, mielőtt kirobban belőled. Kérj segítséget a párodtól, a szüleidtől, az anyósodtól. Nem feltétlenül arra gondolok, hogy a gyerekeket vegyék kicsit át. Persze ez sem rossz, de akár főzhetnek helyetted, vagy kivasalhatnak.

Ha kapsz egy kis szabadidőt, akkor viszont pihenj. Ne próbáld a másik munkát megcsinálni ezalatt. Épp az imént mondtam a férjemnek, hogy nyugodjon meg és fogadja el: egy hónapig megint úszni fogunk a kupiban és az el nem végzett feladatokban. Részemről inkább ezt választom, és a körülményekhez képest felhőtlen légkört, mint a görcsös megfelelni és tenni akarást. Nem dől össze a világ, ha szalad a ház. Fordítsunk inkább figyelmet a saját és a családunk lelki egészségére. Aztán csak vége lesz egyszer. Addig meg rendeljünk egy új arckrémet magunknak, vagy illatos, kényeztető fürdőbombákat, fekete körömlakkot, bármit, ami jól esik. Mert megérdemeljük.

 

 

 

 

Szólj hozzá

család gyereknevelés rendszer testvér otthon házasság anyaság karantén napirend háromgyerek AnyuSzív koronavírus kovid